Bloedserieus and "Good to know"

86% van de jonge meiden geeft aan dat hun school onvoldoende rekening houdt met hun menstruatie. 66,7% van de meiden vinden dat hun schoolprestaties hieronder lijden.

‘Ach, het valt allemaal toch wel mee’

Deze opmerking horen wij maar al te vaak wanneer we het over de invloed van de menstruatie hebben. Zou het daarom zijn dat 42,5% van de meiden aangeeft, van ons te willen leren hoe ze om moeten gaan met onbegrip uit hun omgeving?

De taboe die heerst op het onderwerp menstruatie is nog steeds erg groot. Dit maakt het voor meiden lastig om hier open over te praten. Maar als een docent niet weet dat een meisje menstrueert en waar zij last van heeft, wordt het voor hem/haar ook lastig om hier rekening mee te houden.

Zie daar, het wel bekende kip en ei verhaal.

Stap voor stap samen de taboes doorbreken

In samenspraak met een paar honderd meiden en een aantal docenten, hebben wij iets ontwikkeld dat kan helpen om de taboe te doorbreken.

Omdat praten over het onderwerp voor veel meiden lastig is, hebben wij kleine kaartjes ontwikkeld. Misschien even wennen, maar het werkt fantastisch.

Hoe het werkt

  1. Op de eerste dag van haar menstruatie vult het meisje het kaartje in en zet een kruisje in het vakje van de dag (linkerkant van het kaartje)
  2. Aan de rechterkant vult zij in waar zij last van heeft
  3. Aan het begin van de les geeft zij het kaartje onopvallend, aan de docent en vraagt of hij/zij dit wil lezen
  4. Aan het eind van de les vraagt zij het kaartje terug en geeft het bij het volgende lesuur aan de volgende docent
  5. De volgende dag zet zij een kruisje op volgende dag en herhaalt wat zij gister gedaan heeft
  6. Zij herhaald dit zolang als dat zij de klachten heeft die zij aan de rechterkant van het kaartje aangekruist heeft
  7. Elke maand bewaart zij haar kaartjes. Hierdoor kan zij zien of haar klachten ‘normaal’ zijn of niet

Inzicht in haar cyclus

Als zij deze kaartjes zorgvuldig invult, krijg zij inzicht in haar eigen cyclus. Wanneer haar klachten niet ‘normaal’ zijn en zij gaat naar een dokter, kan zij deze kaartjes meenemen. Zo kan zij veel makkelijker duidelijk maken aan haar dokter waar zij last van heeft en hoelang. Dit is voor haar handig maar zeker ook voor de dokter.

Veel docenten hebben nog geen idee hoeveel invloed menstruatie kan hebben op hoe een leerling zich voelt. Ze weten dus ook niet goed in hoeverre dit de dag(en) van meiden kan beïnvloeden. De kaartjes maken dit een stuk duidelijker.

Veel meiden denken dat het ‘normaal’ is om dagenlang klachten te hebben. Het gebrek aan kennis is enorm. Steeds meer scholen onderkennen dit en nodigen ons daarom uit voor voorlichting. (Zie video hieronder hoe docenten dit ervaren).

Welke klachten zijn niet normaal

Alle klachten die ervoor zorgen dat jij niet gewoon kunt functioneren zoals je normaal functioneert als je niet ongesteld bent, zijn niet normaal!!!

Je kunt je dus best iets minder lekker voelen, maar dat heb je ook weleens als je niet ongesteld bent. Maar als de klachten ‘normaal functioneren echt in de weg staan, is het goed om hier eens met iemand die je vertrouwd over te praten.

GRATIS

De ‘Good to know cards’ (zoals we de kaartjes genoemd hebben), zijn GRATIS verkrijgbaar via onze website.

Misbruik maken van…

Regelmatig horen wij: ‘Ja maar hier gaan de meiden misbruik van maken.’ Natuurlijk is misbruik niet voor 100% uit te sluiten. Maar ruim 90% van de meiden heeft te veel last en dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Meer kennis en bewustzijn op hun eigen cyclus is dus essentieel. Die paar meiden die ‘misbruik’ zouden kunnen maken wegen hier niet tegenop.

Is het daarnaast niet zo dat we de verantwoording te veel bij de leerlingen neerleggen. Als een les heel interessant is voor een leerling, zal het ‘misbruik’ wel meevallen.

Klik op een van de onderstaande links voor onze programma’s of om kaartjes te bestellen.

Kaartjes bestellen

Programma’s voor scholen