Programma's voor scholen en jeugdwerk

Het Menstruatie voorlichtingsinstituut

Programma's

Laten we het hebben over een onderwerp dat soms als ongemakkelijk wordt ervaren, maar O zo belangrijk is: menstruatie voorlichting. Niet alleen voor onze jonge meiden, maar voor ons allemaal. 

Het Menstrual Awareness Program (MAP) voor scholen

Wist je dat onderzoek aantoont dat de impact van de menstruatiecyclus vaak sterk onderschat wordt? Dit kan leiden tot ziekteverzuim, concentratieverlies en verslechterde leerprestaties. Maar daar blijft het niet bij. 

94 procent van de jonge meiden geeft aan behoefte te hebben aan rust tijdens hun zwaarste dag van menstruatie. Dit toont aan hoe belangrijk het is om hier aandacht aan te besteden op scholen. 

Ons Menstrual Awareness Program, kortweg MAP, is speciaal ontworpen om deze behoeften aan te pakken. Het doel? Bewustwording vergroten en kennis uitbreiden, niet alleen onder leerlingen maar zeker ook onder de docenten en schoolbestuur.

Het programma omvat educatie over veelvoorkomende vragen en biedt zelfs een unieke Men-Struatie challenge aan. Dit zorgt voor directe ervaring en begrip over wat veel meiden maandelijks doormaken. 

Maar hoe zit het met de kosten, vraag je je misschien af? We hebben het programma betaalbaar gehouden om zoveel mogelijk scholen de kans te geven deel te nemen. En het resultaat? Meiden die zich zelfverzekerder voelen en beter in hun vel zitten.

En laten we de rol van de docent niet onderschatten. Jullie kunnen een enorme positieve impact hebben. Door open te staan voor gesprekken en door het taboe rondom menstruatie te doorbreken, dragen we allemaal bij aan een veiligere en begripvolle omgeving. 

Laten we samen werken aan een wereld waarin we ons bewust zijn van de impact van menstruatie en waarin elke leerling zich ondersteund en begrepen voelt. Dank jullie wel voor jullie tijd en openheid om dit belangrijke onderwerp te bespreken.

Op maat gemaakte programma's

 MAP-programma: Klassikaal of voor de hele school

Menstruatie voorlichting op scholen die aansluit op de behoefte van leerlingen. Pijnlijke menstruaties zijn niet natuurlijk. De juiste voorlichting is essentieel, zeker voor jonge meiden die veel last hebben van hun menstruatie.

Ik wil hier met jullie de verschillende opties bespreken die ons programma biedt om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Laten we beginnen met het basisprogramma dat een (les)uur duurt. Het is ontworpen om educatie te bieden over de meest voorkomende vragen die jongeren hebben.

Een bijzonder onderdeel van ons programma is de Men-Struatie challenge. Dit is een unieke manier voor jongens en mannelijke docenten om te ervaren wat veel meiden maandelijks doormaken. Het is een veilige en directe methode om empathie en begrip te kweken. Het laat ons zien hoe belangrijk het is om open te staan voor de ervaringen van anderen.

Ten slotte, laten we het hebben over de verschillende opties qua investering in ons programma. Voor het klassikale programma vragen we €89,- per lesuur (minimaal 2 aaneen sluitende lesuren. Excl. reis kosten/uren). Voor een schoolbreed programma hebben maken we altijd een offerte. Daarnaast hebben we "Bloed Serieus", een boek dat antwoord geeft op al die vragen waar zowel meiden als jongens mee rondlopen. Dit alles is bedoeld om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin jongeren zich vrij voelen om te leren en te vragen.

Na de les krijgen alle meiden gratis toegang tot een online ondersteuningsprogramma. Dit programma geeft op een persoonlijke en anonieme wijze, ondersteuning tijdens de hele menstruatiecyclus. 

Programma voor docenten

  

Stel je voor, je staat voor de klas en merkt dat een van je leerlingen niet zichzelf is. Ze zegt dat het door haar menstruatie komt. Maar hoe weet je nu of dit echt zo is? Dit is een vraag waar veel docenten mee zitten. Het is belangrijk om te weten dat elk meisje anders is en haar menstruatie anders ervaart.

Meiden geven aan dat ze het belangrijk vinden om zich veilig te voelen bij hun docenten. Ze willen kunnen praten over hun behoeftes zonder zich te schamen. Als docent speel je hierin een cruciale rol. Hoe ga je het gesprek aan zonder dat het ongemakkelijk wordt? Hoe zorg je ervoor dat jouw klas een veilige plek is waar iedereen zichzelf kan zijn?

Veel docenten zeggen open te staan voor gesprekken, ook over menstruatie. Toch blijkt in de praktijk dat het onderwerp vaak nog als taboe wordt ervaren. Leerlingen vinden het moeilijk om hierover te praten. Als docent kun je hier verandering in brengen. Maar hoe?

Een workshop van twee uur kan hierbij helpen. Hier leer je alles over de invloed van menstruatie op leerprestaties en ziekteverzuim. Je krijgt inzicht in wat normale en niet-normale menstruatieklachten zijn. Dit alles met als doel om jouw leerlingen beter te ondersteunen en het taboe rondom menstruatie te doorbreken.

Deze workshop is een investering, niet alleen in geld maar vooral in het welzijn van je leerlingen. Het biedt een unieke kans om als docententeam gezamenlijk te werken aan een veilige, begripvolle en inclusieve omgeving op school. Samen kunnen we ervoor zorgen dat elke leerling zich gehoord en begrepen voelt, ook wanneer het om iets persoonlijks als menstruatie gaat.

null

"Vanaf het moment dat ik het er voor het eerst met mijn klasgenoten over had gehad, groeide hun enthousiasme. Peter en Anke vertelden op een andere manier dan gewoonlijk over de menstruatie en lieten de meisjes een enquête invullen. Deze bespraken we gezamenlijk. Dit is echt interessant."

Inez

"Zelf heb ik bij mijn eigen menstruatie nooit last van enige klachten.  Om eens te voelen wat de andere meiden ervaren was apart en zeer zeker pijnlijk. Nu heb ik wel wat meer begrip voor mijn medeleerlingen als die wegens hun menstruatie ziek thuis blijven. Ook de jongens hebben nu meer begrip."

Sanne

"Ik vond de menstruatie.challenge bijzonder om zelf eens te doen maar vooral leuk om te kijken hoe iedereen er anders op reageert. Ik denk dat het een goede manier is geweest om leerlingen (vooral jongens) zich meer bewust te maken van de menstruatiecyclus van een vrouw en vooral om de gedachte dat vrouwen zich aanstellen de wereld uit te helpen."

Rebecca

Lyceum Oudehoven

"Als docent mocht ik ervraren hoe het is om 

ongesteld te worden. Ik dacht altijd; Joh, stel je niet aan. 

Maar dat denk ik nu niet meer."

Het Dalton college in Alkmaar

Docenten en leerlingen aan het woord over het programma. 


"Knap dat het zo goed vergelijkbaar is 

met echte menstruatiekrampen."

Het Assink lyceum 

"Het was bijzonder, heftig. 

Meisjes en vrouwen hebben dit langer dan dat ik nu heb ervaren. 

Het was niet leuk, maar wel leerzaam als man."

Lesmateriaal

Een programma met


eerlijke informatie

Een eye opener voor leerlingen en docenten

Dit had ik niet verwacht

Niet uit te leggen maar wel meer begrip

Het Cals college Nieuwegein

"Behalve dat het pijn doet, leid het je ontzettend af." 


"Het kan niet anders dan dat dit de leerprestaties beïnvloed."

Helen Parkhurst college

Deze leerlingen gaan nog een stap verder

Docenten Montessori Lyceum 

aan het woord

"Ik snap dat er iets moet gebeuren, maar hoe weet ik nog niet"