Anders omgaan met de menstruatiecyclus op scholen, 

komt niet alleen de leerprestaties ten goede

Hoe gaat uw school om met menstruerende meiden?

Wanneer je als school anders om gaat met de menstruatie van jonge meiden

Verbeteren de leerprestaties

Worden meiden minder vaak gepest

Bent u als school een voorloper voor een betere positie van vrouwen op de arbeidsmarkt

Wordt u als school aantrekkelijker voor jonge meiden

De feiten op een rijtje

Uit onderzoek onder 15.000 jonge meiden blijkt:

  • Gemiddeld houden jonge meiden 46% van hun energie over tijdens de zwaarste dag van hun menstruatie
  • 61% van de jonge meiden slikt pijnstillers om uberhaubt naar school te kunnen
  • 53% van de jonge meiden, dwingt zichzelf om door te gaan
  • 86% geeft aan naar rust te verlangen
  • 63% geeft aan gym erg lastig te vinden tijdens hun menstruatie
  • 37% geeft aan zich tijdens de les niet te mogen verzorgen
  • 85% van de meiden geeft aan dat er op school weinig begrip en kennis is en geen tot weinig rekening gehouden wordt met de behoeftes van meiden
  • 83% geeft aan angst te hebben om door te lekken omdat ze de les niet uit mogen en dat wanneer ze doorlekken daar mee gepest worden
  • 95% van de meiden heeft behoefte aan andere informatie dan wat er standaard gegeven wordt bij biologie

Wat verwacht U als school van jonge meiden 

en hoe reëel zijn deze verwachtingen?

Wel goed opletten hé

Hoe kun je je goed op de lesstof concentreren en deze opnemen, wanneer je veel pijn ervaart en weinig energie hebt? 

Heeft het zin om in de schoolbanken te zitten wanneer je je totaal niet kunt concentreren?

Is het met de huidige techniek wel nodig om altijd aanwezig te zijn in de klas?


Welke andere opties kun je als school bedenken om lesstof aan te bieden of in te halen?

Het schoolbestuur over leerprestaties

Jonge meiden voelen zich zeer onveilig 

wanneer er geen rekening wordt gehouden met hun behoeftes

Het welzijn van leerlingen voorop

Welke prioriteit heeft het welzijn van leerlingen binnen uw school? 

Natuurlijk vind u het welzijn van leerlingen belangrijk. Maar is er beleid, en voldoet dit beleid nog aan de huidige kennis over de menstruatiecyclus?

Wij gaan hier graag het gesprek met u over aan. Regelmatig geven wij leerlingen, docenten en schoolbesturen, voorliching over dit onderwerp. 

Volledig in het belang van alle betrokkenen. 

Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de wel bekende Men-Struatie challenge, of tijdens een gastles. Meer informatie hierover vind u via de onderstaande knop.

Wat docenten zeggen na de challenge