Hoe kom ik er nu bij om als man een boek te schrijven over menstruatie

Toen ik zelf de voordelen ontdekte van anders omgaan met de menstruatiecyclus, werd er iets in mij geraakt. Sinds die tijd lijkt het voor mij onmogelijk om er niet mee bezig te zijn en mijn mond er over dicht te houden. Omdat ik zelf een man ben en dus nooit zal weten hoe het voelt om te menstrueren, heb ik meer dan 1600 vrouwen geintervieuwd en in mijn eigen relatie op onderzoek uit gegaan. Mijn vriendin en ik hebben een methode ontwikkeld waardoor zij veel minder last ervaart en tijdens haar gehele menstruatiecylus, over veel meer energie beschikt. Wij zijn toen samen een boek gaan schrijven waarin wij onze ervaringen vertellen. Ik merk dat wanneer ik er met mannen of met vrouwen over de menstruatiecyclus praat, er bij hun ook iets geraakt wordt. Steeds meer mannen en vrouwen nemen onze menthode over en de resultaten zijn geweldig.

Het team van mensen waar ik nauw mee samenwerk.

Ons team

Anke Verhagen

Workshop facilitator

Meer informatie

Niels Pilaar

Workshop facilitator

Meer informatie

Peter de Vroed

Workshop facilitator

Meer informatie

Onderzoek en workshops

menstruatie wetenschappelijk onderzoek vrouwen

Doe mee aan het onderzoek

Voor vrouwen

De grote menstruatie relatie challenge

Interactive boekbesprekingen

Workshops

Testimonials

Peter vertelde me wat hij tijdens het douche ceremonie met zijn vrouw doet. Dat heeft mijn vriendin en mij geïnspireerd om het ook eens te proberen. Wat een geweldige en bijzondere ervaring! Om er voorafgaand over te praten was al bijzonder, want ik bemoeide me nooit met haar menstruatie. Ze slikte de pil vaak door om maar niet ongesteld te worden, want daar had ze zo een last van. Als ze dan weleens ongesteld werd, was het heel vervelend. Seks kwam er niet van en ze had gevoelige buien. Daarachter zit een grote kwetsbaarheid, waar ik achter kwam door het er samen over te hebben.

We spraken af om de eerste keer te proberen wat Peter aanraadde en tijdens het ritueel steeds met elkaar te blijven communiceren hoe het voelde. Dat bleek geweldig te werken. We voelden ons beiden onzeker en kwetsbaar. Ik voelde me vereerd dat ze mij daarin toeliet en we kwamen heel dicht bij elkaar. Door heel present te zijn kon ik de ruimte scheppen waarin zij zich veilig voelde en voelde ik ook precies aan wat zij nodig had. Daardoor kon ik haar zelfs op de meest intieme plek te wassen. Ze vond het zelfs heel fijn wat ik deed en het vertrouwen tussen ons is echt gegroeid. Als klap op de vuurpijl duurde haar menstruatie maar 5 dagen in plaats van 7, en dat voor een eerste keer! Ik weet zeker dat Peter hier iets heel moois te pakken heeft!

Robbin en Charleen

Het besef dat een rustfase belangrijk is om weer energie bij te tanken, heeft mijn leven compleet verandert. Vroeger vond ik dat ik altijd iets moest ’doen’. Het putte me uit. Tegenwoordig sta ik mezelf zonder enig schuldgevoel één of twee dagen rust tijdens mijn menstruatie toe wanneer dat te organiseren valt. (Ik heb veel last van menstruatiepijn.) Ik merk dat ik door echt rust te nemen en door het idee dat ik iets zou moeten doen helemaal los te laten, me in de tijd daarna veel energieker voel. Ik heb er vertrouwen in gekregen dat na een fase van compleet loslaten en "afsterven" telkens weer iets nieuws geboren wordt. En mijn man en zoon supporteren mij, nemen het koken en de boodschappen van mij over en brengen kopjes thee. Dus in mijn leven heeft het veel moois gebracht.

Claudia van het Kaar

4 maanden in het programma:

Bryan: De grootste merkbare verandering voor mij is de zichtbare en voelbare ontspanning tussen ons tijdens een menstruatie-periode. Nadine trekt zich terug op haar kamer en laat zich volledig bedienen en verwennen door mij. Waar voorheen de stemming kriegelig en licht prikkelbaar kon zijn is de beperkte inter-actie die er is tussen ons voornamelijk liefdevol.


Nadine: Ik vind het heerlijk om in die dagen geheel te mogen ontspannen en niets te hoeven doen. Dit gaat me makkelijker af wanneer ik fysiek niet aanwezig ben, dan kan ik alles loslaten. Mijn vermoeidheid is duidelijk minder en ben minder prikkelbaar.

Ik ben er ook zo bewust mee bezig. Probeer ook twee dagen rust te houden, vooral de eerste twee dagen van mijn periode. Mijn man steunt dat ook volledig.

Sinds ik mijn cyclus bijhoud, merk ik dat ik mijn wisselvalligheid veel liefdevoller kan omarmen. Ik weet nu dat mijn humeurschommelingen een reden hebben, een oorzaak, en dat ik mijzelf er niet voor op de kop hoef te zitten. Dat maakt dat ik ook veel zachter met mijzelf om ga. Ik weet dat de actieve, inspiratiedagen terugkomen en ik voel dat ik mijn donkere, ingekeerde dagen ook nodig heb om bij te tanken en voeding te geven aan de andere dagen. Maakt het allemaal zo veel gemakkelijker.