Page content

article content

De kracht van een ontspannen brein

Wij mensen reageren sterk op pijn, verdriet en andere prikkels uit onze omgeving. Dat is een mooi gegeven, want het beschermt ons al eeuwenlang tegen gevaar en helpt ons te overleven. We weten wanneer er gevaar dreigt, waar we ongelukkig van worden of ons bedreigd door voelen. En we reageren daar adequaat op: ons lichaam roept uit alle macht ‘proberen om dat een volgende keer te voorkomen!’. Een geweldig mechanisme, toch?

24-uursmaatschappij

Jazeker. Maar helaas werkt dat mooie en noodzakelijke mechanisme soms ook tegen ons. Onze 24-uursmaatschappij met smartphone, tablet en social media zorgt ervoor dat we de hele dag ‘aan’ staan. Altijd bereikbaar, alert, klaar om te reageren, ergens iets van te vinden en nog veel, heel veel te moeten. En daarmee staat ook ons brein de hele dag ‘aan’: moet ik ergens op reageren, dreigt er ergens gevaar?

En dat is iets waar ons brein niet op toegerust is. Ons brein heeft ook tijd nodig om te ontspannen. Even niet waakzaam te zijn, maar tot rust komen, de prikkels van de dag verwerken en rustig opladen, zodat het weer kan reageren als dat straks nodig is.

Jouw brein heeft rust nodig. Zeker tijdens jouw menstruatie

Maar het is niet alleen ‘nuttig voor straks’, die ontspanning. Het is ook broodnodig voor nu. Zeker tijdens de zwaarste dag van jouw menstruatie. Een ontspannen brein heeft ruimte om z’n ding te doen. Het heeft ruimte om te voelen, om creatief te zijn en het genereert ideeën, oplossingen en inzichten. Herken je dat moment onder de douche? Dat je ineens weet hoe je die lastige situatie op kunt lossen, die de avond ervoor met al je denken onoplosbaar leek? Dat is het effect van een brein dat ontspannen is.

Human doings

Maar goed, wij doen, doen, doen dus veel… En moeten van onszelf vaak nóg meer doen. En zo zijn wij ineens ‘human doings’ geworden. Maar waar is eigenlijk de ‘human being’ gebleven? Hoe kom je van dat eeuwige ‘doen’ weer bij ‘zijn’?

Goed nieuws: ontspanning kan je trainen. Dat kan met yoga, mindfulness, meditatie en op nog veel meer manieren. Wij trainen onze deelnemers door rechtstreeks te laten zien hoe je brein reageert op je omgeving en leren je om de balans weer te herstellen.

Welke manier je ook kiest, ook hierbij geldt: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En als je eenmaal voelt hoeveel rust het je brengt als je weer echt ontspant, bij je gevoel kunt, weet wat je wilt en niet alleen met je hoofd, maar helemaal aanwezig bent bij de dingen die je nu aan het doen bent, dan blijf je in Rome!

Het zit zeker tussen je oren?

Ok, dat klinkt goed, maar wat heb je eraan als je brein ontspannen is? Vergis je niet: veel meer dan je zo op het eerste gezicht zou denken!

Een brein dat de hele dag aan staat, produceert veel stresshormonen. Die stresshormonen verstoren je natuurlijke balans en herstelprocessen in je lichaam en maken dat jij uit balans bent. Niet echt bevorderlijk voor menstruatieklachten.

Je voelt je opgefokt, gespannen en tegelijkertijd heb je weinig energie.

Als de balans in je brein herstelt, helpt dat om je hormoonhuishouding in balans te krijgen. En dat zie je terug in hoe je je voelt. Je bent meer ontspannen, minder snel uit je doen, reageert ontspannen op wat er nu gebeurt (in plaats van uit je slof te schieten tegenover een onschuldig slachtoffer) en voelt je veel energieker.

Al met al reageer je met een ontspannen brein anders op de dingen, die zich in je leven voordoen en sta je meer in je kracht.

6 Tips voor een ontspannen brein

  • Doe eens niks: leg je telefoon weg, ga op een stoepje zitten en kijk om je heen. Van ‘doen’ naar ‘zijn’.
  • Doe de dingen die goed voor je zijn en waar je blij van wordt. Ook -en misschien juist- als ze geen enkel doel dienen.
  • Vraag je eens af: waar voel ik het als ik lekker in mijn vel zit. En waar voel ik het aan als ik uit balans raak?
  • Zet een muziekje op en check eens of deze muziek past bij je stemming op dit moment.
  • Glimlach eens om jezelf. Vooral als je onhandig bezig bent, toch weer in die ene valkuil valt of als je merkt dat je weer heel druk bezig bent met ‘doen’.
  • Kijk eens met een open hart en open mind. Naar jezelf én naar de mensen in je omgeving. Het is niet zo belangrijk wat jij ervan vindt. Kijk maar gewoon eens wat er gebeurt en wees nieuwsgierig.

Een unieke kans voor jou

Wil je hier meer over weten? Download dan hier ons gratis Ebook ‘Mijn brein in balans’. Je maakt dan tevens kans op gratis deelname aan onze Brainchallenge. Onder de lezeressen verloten we 3 gratis tickets ter waarde van € 79,-.

Ben je meer van het ervaren dan van het lezen?

Exclusief voor de deelnemers aan de menstruatietest van het Menstruatie voorlichtingsinstituut, organiseert Be More You op dinsdag 24 september 2019 een BrainChallenge in ons coaching centrum in Berg en Dal (bij Nijmegen). Tijdens een individuele sessie van 1 uur laten we je de kracht van een ontspannen brein zelf ervaren.

Door meting van hersenactiviteit maken we je stress zichtbaar. Natuurlijk helpen we je dan ook om te ontspannen. De inzichten en ervaringen helpen je om daarna in de praktijk makkelijker te ontspannen.

Interesse? Het aantal plaatsen is beperkt, dus schrijf je nu hier in!

Drs. Caroline Klooster is executive coach @ Be More You.

De trainingen bij Be More You zijn een combinatie van coaching, mindfulness en inzichten. De coaches zijn experts op het gebied van balans in je brein en gedrag.

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “De kracht van een ontspannen brein

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.